ورزشکاران برای پرش به توانایی های خود استفاده می کنند. اما این توانایی ها چگونه بدست می آیند و چطور بهبود می یابند به عبارتی چگونه می شود بیشتر پرید.ورزشکاران برای رسیدن به این مهم از تکنیک های زیر بهره می گیرند

a)   انجام تمرینات سرعتی

b)   اجرای تمرینات کششی

c)   استفاده از حرکات پلیمتریک

d)   توجه به پردازش و ساخت عضلات پا

e)   پریدن های مکرر با حداکثر توان

اما کدام شیوه مناسب شماست و باید سعی بیشتری در اجرای آن داشته باشید.بنابرین شما باید ابتدا از فاکتورهای تأثیر گذار بر یک پرش عمودی آگاه شوید که عبارتند از:

1.   ژنتیک

2.   قد و وزن

3.   نسبت عضله به چربی

4.   ساختار عضلانی(تویچ سریع یا کند)

5.   طول اندام ها(دست و پا)

6.   فرم و ساختمان بدنی و...

لازم است همواره به یاد داشته باشی که هیچگاه دو ورزشکار یکسان نیستند پس آنچه که برای یکی مفید واقع میشود ممکل است برای شما سودمند نباشد .آنچه لازم است که قبل از شروع یک برنامه انجام دهید این است که مشخص سازید نقطه ضعف شما در پرش به کدام یک از عوامل فوق وابسته است در این صورت است که می دانید که چه چیزی را ارتقاء دهید تا به پرش بلند تری دست یابید

چگونه پرش عمودی خود را افزایش دهیم؟

 

 

در مرحله بعدی باید به یاد داشته باشید که انواع گوناگونی ازپرش وجود دارد:

Standstill

Running start

One-legged

باید توجه داشته باشید که در هر یک از انواع نام برده شده از عضلات مخصوصی استفاده می شود ازاین رو خوب بودن در یکی از مدل های مذکور الراماً به معنی داشتن مهارت لازم در باقی مدل ها نیست همچنین این امر به منزله این است که برای فراگیری هریک تمرینات ویژه ای لازم است.

Standstill : یا پرش درجا یعنی بلندکردن یا کندن خود به سمت هوا از یک موقعیت درجا و ثابت میباشد که نباز به نیروی خالص دارد.در این نوع پرش اگرچه قد هم یک فاکتور دخیل است اما کلید در این پرش قدرت عضلات پا است مخصوصاً قوی بودن عضلات چهارسر(عضله قدامی ران) بسیار ضروری است.برای در گیر کردن این عضله و تقویت آن یک تمرین ساده این است که روی زانو خم شده و حالت نشستن روی یک صندلی را به خود بگیریم . خم شدن مکرر روی زانو(بشین پاشو) نیز مفید است.تمرین سودمند دیگر تکرار پرش در جا با تمام توان است.طناب زدن هم به تقویت عضلات پا کمک می کند.

Running start  : در این گونه از پرش فاکتور سرعت اضافه می شود.ترکیب قدرت و سرعت با هم نیروی قدرتمندتری ایجاد می کند که شما را به سوی هوا سوق می دهد.برای یک بسکتبالیست الزامی است که این نیرو را تحت کنترل درآورد.برای پیشرفت در این گونه از پرش باید همچون دونده های سرعت شد یعنی داشتن عضلات قوی در پاهای سریع! تمرینات سرعتی می توانند برای سریع شدن به کار گرفته شوند همچنین شما باید بالاتنه خود را نیز درگیر کنید چراکه بازوهای قوی به سرعت گرفتن کمک می کند.به علاوه شما می باید کشش در بالاتنه خود را افزایش دهید تا شما را برای بالا کشیدن خودتان به سوی هوا یاری دهد.

پرش ارتفاع

 

 

 

 : درپرش یک پا فاکتور کشش اضافه میگردد .در این مدل از پرش باید یاد بگیرید که قدرت پیشراننده و به جلو سوق دهنده ی پای ثابت را برای بالا کشیدن خودتان با کشش پای لیدر خود و کشش و به جلو متمایل شدن بدنتان ترکیب نمایید.

باید اشاره کنم که مهمترین عامل در بهبود پرش تمرین صحیح و مداوم است در این راه می توانید از شیوه های مختلف و وسایل گوناگون بهره بگیرید مثلاً استفاده از jump shoes (کفش های پرش) توصیه می گردد.

http://www.basketball98.ir/wp-content/uploads/2014/06/Elevated-jumps.jpg